Verhuurreglement

Artikel 1: Reservatie
De reservatie gebeurt via het secretariaat, Pastorijstraat 11 te 3530 Houthalen-Helchteren, Tel: 011/52 40 10 of E-mail: vzw.pcc@skynet.be
De huursom wordt bij reservering overgeschreven op het bovenvermeld rekeningnummer en dit binnen de 14 dagen na ondertekening van het huurcontract.

Artikel 2: Waarborg
De huurder is bovenop de huurprijs een waarborg verschuldigd als zekerheidsstelling voor een goede uitvoering van zijn contractuele verplichtingen. 10 Dagen voor het afhalen van de sleutel moet de waarborg gestort zijn.. De waarborg wordt terugbetaald bij afloop van de huurovereenkomst, indien de huurder zijn contractuele verplichtingen heeft nageleefd, in het bijzonder indien blijkt dat er geen schade werd aangebracht.

Artikel 3: betalingsmodaliteiten
De eerste werkdag na de activiteit wordt door het secretariaat de inventaris opgemaakt.
Deze bestaat uit:
- inventaris van de verbruikte dranken, elke fles die geopend werd of elke ton die werd aangestoken, wordt aangerekend.
- inventaris van de ter beschikking gestelde goederen zoals servies, glazen; bestek…
- inventaris van eventueel aangebrachte schade aan de infrastructuur
- inventaris van de netheid van de ter beschikking gestelde ruimtes
Op basis van de opgemaakte inventaris wordt de factuur opgemaakt. Deze wordt in afspraak met de huurder afgehaald bij het secretariaat of verstuurd per post en dit binnen de week na de activiteit.
De betaling van de factuur dient door de huurder te worden gedaan, binnen de week van ontvangst van de factuur. De factuurdatum is hier van toepassing.
Waarborg wordt verrekend met de factuur na inhouding van eventuele boetes.

Artikel 4: Sleutels
De zaal is vanaf 9 uur ter beschikking van de huurder. De sleutels dienen afgehaald te worden in overleg met de verhuurder.
De sleutel wordt overhandigd indien de waarborg betaald is.
De lokalen worden geopend en gesloten door de huurder. Na afloop van de activiteit worden de sleutels aansluitend bij het secretariaat gedeponeerd.
Bij het verlies of beschadiging van één of meerdere sleutels wordt een vergoeding voor aanmaak van nieuwe sleutels doorgerekend aan de huurder.

Artikel 5: Schade

Alvorens de huurder aan de activiteit in de gehuurde ruimten begint, kan hij melding maken van vastgestelde onregelmatigheden.
De huurder is verantwoordelijk voor de schade aangericht aan de gehuurde ruimten (hiertoe behoren zowel de gehuurde zaal als de gangen en toiletten),zowel door hemzelf, door zijn aangestelde, als door de deelnemers aan de door hem ingerichte activiteit.
Onder schade verstaan wij elk nadeel dat de vzw zou lijden door de activiteit ingericht door de huurder. Bijvoorbeeld: materiële schade aan meubilair of lokalen, bijkomend poetswerk, inbreuk tegen de verplichte afname van drank…
Bij het verlaten van de gehuurde ruimtes signaleert de huurder zo snel mogelijk eventuele gebreken of schadegevallen aan het secretariaat.
Na afloop van de activiteit wordt een staat van bevinding opgemaakt en worden er evt. foto's gemaakt.
Indien schade vastgesteld wordt, zal de huurder op het eerste verzoek van het secretariaat aanwezig zijn om tegensprekelijk de aard en omvang van de schade te bepalen. Indien de betrokkene niet aanwezig is, zullen aard en omvang van de schade door het dagelijks bestuur eenzijdig worden bepaald. Dergelijke eenzijdige vaststelling, de huurder behoorlijk uitgenodigd zijnde, zal als bindend worden beschouwd.

Gevraagde vergoedingen bij vaststelling van onregelmatigheden:

inbreuk tegen verplichte drankafname
200€
vuilzakken die achter gelaten worden
30€/zak
niet terugbrengen van sleutel
125€
niet opruimen van de zaal in zijn oorspronkelijke staat
125€
achter laten van de zaal in slechte staat
100€
niet afzetten van verwarming
50€
niet doven van de lichten
25€
het tegen de afspraak in gebruiken van elektrische apparaten of opwarmingstoestellen
25€

 

Artikel 6: Verplichtingen van de huurder bij de uitvoering van de overeenkomst
Het is de huurder uitdrukkelijk verboden onder te verhuren of de huur over te dragen.

6.1 Verplichtingen van de huurder omtrent de activiteit:
• Het is door de huurder ten strengste verboden eigen dranken ( exl. wijnen ) mee te brengen en te vertappen. Indien er inbreuken worden vastgesteld zal er een boete worden opgelegd van 200€.
De huurder die het artikel niet naleeft zal de infrastructuur ook niet meer kunnen huren.
Om te voorzien in voldoende dranken dient de huurder, minstens 10 dagen voordat de activiteit plaatsvindt, contact op te nemen met het secretariaat om de drankenbestelling door te geven.
• De huidige prijslijst kan altijd aangepast worden naar aanleiding van prijsstijgingen.
• Een mobiele tapinstallatie kan gehuurd worden. Bier in flesjes kan ten alle tijde worden besteld. De huurder zorgt zelf voor al het andere personeel, nodig voor de uitbating van de zaal tijdens de activiteit.
• Er mogen geen sterke dranken geschonken worden.
• Voor het maken van koffie kan men gratis de beschikbare percolators gebruiken. Koffie dient men zelf mee te brengen.
• De inkomprijzen en de tarieven van de consumpties mogen door de huurder vrij vastgesteld worden. De verhuurder kan geen aanspraak maken op enige tussenkomst in de aldus geïnde sommen.
• De huurder/gebruiker kijkt er nauwgezet op toe dat er geen alcoholische dranken worden geschonken aan jongeren beneden de zestien jaar en geen sterke drank aan minderjarigen beneden de achttien jaar.
• De aard, inhoud en duur van de toegestane activiteit mogen niet afwijken van datgene waarvoor oorspronkelijk toelating werd verleend.
• De activiteiten mogen niet in strijd zijn met de openbare orde en de goede zeden.
Geluidshinder

  De huurder zal er op toezien dat het geluidsniveau voortgebracht door de muziek de maximumgrens van 90 DB niet overschrijdt. Bij het verlaten van de lokalen om te roken of om de parking te verlaten vraagt de   verhuurder met aandrang om de stilte te bewaren en dit uit eerbied voor de nachtrust van de buren. Buurtbewoners die geluidshinder ondervinden kunnen steeds beroep doen op de politie om een proces verbaal   op te stellen dat volledig ten koste valt van de overtreders.
Auteursrechten

  De huurder dient zich in voorkomend geval zelf in regel te stellen voor de betaling van auteursrechten (SABAM). Aanvraag moet online gebeuren op https://www.unisono.be/nl. De vzw betaalt het jaarabonnement
voor billijke vergoeding: dit is een belasting die door Europese richtlijnen verplicht is en wordt geheven op de uitvoerders van de muziek. Deze billijke vergoeding is verrekend in de huurprijs.

6.2 Verplichtingen van de huurder omtrent de huurperiode:
• Het in gereedheid brengen van de afgehuurde infrastructuur kan enkel tijdens de uren waarvoor werd afgehuurd. Bijkomende dagen voor op- of afbouw kunnen bekomen worden mits betaling.

6.3 Verplichtingen van de huurder omtrent de zaal:
• De gehuurde infrastructuur bevindt zich in standaardopstelling en in een correcte en nette staat. De huurder verbindt er zich toe om na de activiteit de ruimtes opnieuw te verlaten zoals hij deze heeft aangetroffen   (nette staat, standaardopstelling tafels en stoelen). D.w.z.:
- lichten doven en afzetten van de verwarming
- gebruikt servies afwassen en afdrogen en terug op de voorziene plaats zetten. Hiertoe brengt men zelf handdoeken mee. Voor en na elke activiteit wordt een inventaris gemaakt van het servies. Ontbrekende
  stukken worden aangerekend bij de drankfactuur
- afvegen van de tafels, uitborstelen zaal
- reinigen keuken
- toog gereinigd achterlaten en glazen spoelen en op hun plaats zetten.
  Bij het achterlaten van de zaal in slechte staat wordt een boete opgelegd.
De huurder moet zelf voldoende vuilzakken meebrengen en de volle vuilzakken terug meenemen.
• Ramen, deuren, muren, panelen en vloeren kunnen niet worden beplakt en/of beschilderd, beschreven of beklad.
Indien een bepaalde constructie noodzakelijk is, dient vooraf contact te worden genomen voor toestemming.
• De huurder mag zelf geen elektrische toestellen meebrengen zoals friteuses, opwarmingstoestellen…
• Bij het afhalen van de sleutel ontvangt u een stappenlijst die u helpt de zaal in gevraagde staat achter te laten zodat eventuele boetes vermeden kunnen worden.

Artikel 7: Verplichtingen van de huurder inzake veiligheid, aansprakelijkheid en verzekering
De vzw stelt enkel de infrastructuur ter beschikking, maar kan niet als inrichter worden beschouwd. De huurder zal in zijn verhouding tot de vzw als inrichter worden beschouwd en is gehouden tot naleving van alle wettelijke en reglementaire bepalingen die op hem als inrichter rusten.

De huurder is inzake veiligheid en aansprakelijkheid verantwoordelijk voor:
• Al de schade die door hem of door de deelnemers aan de activiteit wordt toegebracht aan het gebouw, de toegangsweg en de installaties van de infrastructuur.
• Het doen naleven van het verbod gevaarlijke stoffen of vloeistoffen in het gebouw te brengen.
• Het doen naleven van het algemeen rookverbod in de lokalen. Enkel buiten mag er gerookt worden. Het gebruik van licht ontvlambaar materiaal is om veiligheidsredenen ten strengste verboden.
• Het doen naleven van de wet op de openbare dronkenschap en van de wet op de jeugdbescherming.
• Het doen naleven van het verbod op nachtlawaai.
• Het vrij houden van de nooduitgangen. Het is verboden obstakels voor (nood)uitgangen of brandblusapparaten te plaatsen en hinderlijke voorwerpen op de grond te leggen.
• Het waken over de niet-overschrijding van het maximum toegelaten aantal deelnemers.
  20 personen: zaal 4; 40 personen: zaal 1/2/6; 100 tafelende personen zaal 5; 200 tafelende personen zaal 3
• De huurder is zelf verantwoordelijk voor de activiteiten in de gehuurde infrastructuur. Deze activiteiten mogen niet in strijd zijn met de openbare orde en de goede zeden.
• De huurder beschikt over een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.

Artikel 8: Controle door leden van de bestuursraad
Iedere bestuurslid kan tijdens de duur van de activiteit op ieder ogenblik controle uitoefenen op de naleving van de verplichtingen door de huurder vermeld in artikel 6 en 7.

Artikel 9:Annulering

Indien de huurder de activiteit niet laat plaatsvinden, stelt hij het secretariaat in kennis van deze annulering .
De huurder is een annuleringsvergoeding verschuldigd:
- Voor de zalen 1 en 4 moet de annulering minstens 3 werkdagen vooraf gebeuren. Bij laattijdige annulering kan de volledige huurprijs aangerekend worden.
- Voor de zalen 2, 3 en 5 moet de annulering 1 maand vooraf gebeuren. de annuleringskosten bedragen 50% van de huurprijs bij het tijdig verwittigen en 100% van de huurprijs bij laattijdig verwittigen.

Indien de verhuurder door overmacht de gehuurde ruimten niet ter beschikking kan stellen, dan zal de huurder zo snel mogelijk verwittigd worden en de volledige huursom terugbetaald worden zonder dat de huurder nog aanspraak kan maken op verdere schadevergoeding.

Artikel 10: Ontbinding van de huurovereenkomst
Conform artikel 1729 B.W. kan de vzw als verhuurder naargelang van de omstandigheden de huur doen ontbinden indien de huurder het gehuurde voor een ander gebruik bezigt dan waarvoor het bestemd was, of voor een gebruik waaruit enig nadeel kan ontstaan voor de verhuurder.
Conform artikel 1741 B.W. wordt de huurovereenkomst ontbonden door het tenietgaan van het gehuurde goed, en door de niet-nakoming van zijn verplichtingen door de huurder.
In geval van hoogdringendheid is het dagelijks bestuur gemachtigd door de vzw om de overeenkomst te ontbinden namens de vzw
In geval van ontbinding van het contract is de huurder niet meer gerechtigd de gehuurde infrastructuur te betreden, behalve voor ontruiming.
De reeds betaalde waarborgsom blijft voor de vzw definitief verworven en eventuele saldo’s van huurgeld en waarborg(en) blijven verschuldigd, ten titel van schadevergoeding.

Artikel 11: Geschillen – Bevoegdheid rechtbanken
Indien de huurder ernstige inbreuken op het verhuurreglement pleegt, kan de vzw op aanbeveling van het dagelijks bestuur van de vzw een nieuwe reservatie weigeren.
De overeenkomsten die op grond van onderhavig reglement tot stand komen, zijn onderworpen aan het Belgisch recht.
Geschillen die ontstaan naar aanleiding van een huurovereenkomst worden onderworpen aan het Vredegerecht van Houthalen-Helchteren.

Artikel 11: Inwerkingtreding reglement
Dit reglement treedt in werking op 4 december 2018 en is van onbepaalde duur.



Begin van pagina